Pavel Jech: O začátcích podnikání a dnešním pohledu na trh sedacích souprav

Otisk rozhovoru s ředitelem firmy JECH pro magazín Dřevo & stavby.

RODINNÁ TRADICE FIRMY JECH

Před několika desítkami let byl Pavel Jech jedním z řadových zaměstnanců velké fabriky. Nyní za ním stojí dobře fungující rodinná firma, jejíž výrobky spokojeně užívají tisíce zákazníků. Jak se stane taková proměna? Nepochybně každodenním úsilím, které vyžaduje svůj čas, ale bez zásadního a nelehkého rozhodnutí na začátku by nic z toho nevzniklo. Rozhodnutí naslouchat vnitřnímu volání a přesvědčení navzdory okolnostem i logickým argumentům. Přiznejme si, kdo z nás tohle umí?

Jak vznikla společnost JECH a jaké vize byly na začátku?

Před podnikáním jsem 17 let včetně vyučení a školy pracoval v automobilce v Kvasinách. Touha zkusit si to sám byla silnější a mě takové rozhodnutí nikdy netrvá dlouho. Určitě na začátku nebyla představa vybudování firmy, ale řekl jsem si, že rodinu nějak uživím. V měsíci, kdy se mi narodil první syn Marek, který se mnou dnes výborně maká ve firmě, kde řídí oddělení marketingu, jsem odcházel z automobilky. Moje matka mi to velmi vyčítala, prý odchod z jistoty do nejistoty. Začátky nebyly jednoduché, začal jsem z úplné nuly, musel jsem se zadlužit, nic jsem nezprivatizoval, na vše co máme, jsme si poctivě vydělali. Nikdy jsem ani na chvilinku nelitoval, že jsem z automobilky odešel.

Proč jste si vybrali právě obor sedacích souprav?

Moje podnikání začalo jak jinak na autech, 17 let práce v automobilce člověka nasměruje. S manželkou jsme se brali 5 měsíců před revolucí a dlouho jsme čekali na naši vysněnou sedačku. Když do prodejny přišla, byla jediná a červená. Červenou jsme nechtěli a já řekl, sedačku si udělám sám. Vyrobil jsem si inspirován skandinávskými křesly koženou sedačku. Kdo jí viděl, byl nadšen, hned se začali množit zájemci a šlo to samo. Víme, že tenkrát po revoluci se prodávalo snadno, protože nic nebylo. Dodali jsme sedačku do prodejny a většinou byla do dvou dnů prodaná. Byly to krásné začátky.

Jak se výrobky vyvíjely v čase a čím jsou specifické?

Od dětství jsem měl vztah ke dřevu, doma byla vybavená truhlářská dílna, a tak jsme začali vyrábět sedací soupravy s viditelnou dřevěnou konstrukcí. Navíc umět kvalitně opracovat a nalakovat dřevo, je mnohem náročnější, než jen zbouchat konstrukci pod čalounění, kde v mnoha případech firmám nezáleží na tom, z čeho to vyrobí a o čistotě opracování se mnohdy nedá mluvit. V současnosti také vyrábíme celočalouněné sedací soupravy, celá výroba u nás jde přes cnc stroje, vše je velice přesné a naše konstrukce jsou takové Lego přesně zapadající do sebe.

Změnil se za dobu fungování český trh?

Určitě, trh velice vyspěl, je kladen velký důraz na kvalitu. Řekl bych, že se trh rozdělil na zákazníky, kteří koupí no name výrobek v obchodním řetězci, kdy požadavkem je nejnižší cena a na zákazníky, kteří kupují osvědčené značky a mají velké požadavky na životnost a kvalitu. To jsou naši zákazníci. Já jsem člověk, kterému velmi vadí, jak se dnes plýtvá surovinami a energiemi tím, že se vyrábějí laciné šunty. Valí se spotřeba, nikdo neuvažuje, že mnohé materiály lze obtížně recyklovat, že se ta naše planeta stále více zamořuje odpadem. Naše výroba jde proti tomuto trendu, my se snažíme používat nejkvalitnější materiály, sám říkám, že se mohu každému zákazníkovi podívat po deseti letech do očí. Vím, že naše sedačky vydrží mnohem více a tak nemáme problém dát na tyto výrobky plnou pětiletou záruku.

Jakými fázemi prochází taková sedací souprava, než se dostane přímo k zákazníkovi?

Tak ty fáze výroby jsou jednoduché, zakázka začíná prakticky současně na více místech, na střihárně a šicí dílně a na druhé straně se v truhlárně připravují a lakují dřevěné komponenty. Tyto díly se potom setkají v čalounické a montážní dílně. Po smontování prochází výstupní kontrolou, balením a jdou do expedice. Tomu předchází na vstupu pečlivá vstupní kontrola, kdy u materiálů, kde se mohou kvalitativně lišit jednotlivé dodávky, se prověřuje každá dodávka zvlášť.

Podle čeho poznáme kvalitní sedací soupravu?

Základem kvalitní sedací soupravy je pevná stabilní konstrukce, dále snad nejdůležitější jsou použité PUR pěny, my používáme studené PUR pěny vysokých gramáží. Pěna v sedáku by v žádném případě neměla mít nižší gramáž než 40 kg/m3. Bohužel běžně se používají pěny pod 30 kg. My používáme 45-50 kg/m3. Důležité je jak se tyto pěny uloží na pružinový systém, jaké se použijí mezivrstvy, to vše velmi ovlivňuje životnost výrobku. A nakonec je zásadní kvalita potahové látky. Pro orientaci zákazníka je dobré požadovat u prodejce kolik má daná látka jednotek Md (Martindale, zkušební metoda testování látek na otěr, používaná v celém světě). Látky, které mají hodnoty nad 50 tis lze považovat za kvalitní a mohli bychom od nich očekávat vyšší životnost. Myslím, že poctivost provedení sedací soupravy zákazník může poznat i tak, když sedačku zkusí nadzvednout. Jsou sedačky, lehké jako peří a od těch byť krásných a často velmi předražených by měli zákazníci jít pryč. Něco tam bude chybět.

Co je vaším nejoblíbenějším momentem celého procesu?

To nedokáži říct, možná, až ta zpětná odezva od zákazníků, je milé číst děkovné dopisy.

Jaké sny a vize máte do budoucna?

Vizí a snů je více, určitě chceme rozvíjet program sezení pro seniory, který již více jak 23 let vyrábíme. Naše výrobky jsou díky výborné spolupráci s firmou Linet snad ve všech domovech důchodců v republice. Je třeba mít vize a sny, ale při pohledu na vývoj situace na pracovním trhu, to že se prakticky nikdo neučí řemesla, denně přemýšlím, kdo nám bude na dílnách pracovat za 10-15 let, až stávající fachmani odejdou do důchodu. To je myslím noční můra snad všech dnešních výrobců.

Přidejte se k nám: